#جلسه_اول

تاریخچه پیدایش شبکه های مخابراتی و ظهور  VoIP

آقای الکساندر گراهام بل در دهه ۱۹۷۰ میلادی یک تحول بزرگی در صنعت ارتباطات ایجاد کرد . وی کشف نموده بود که صوت را می توان به صورت الکترونیکی بر روی زوج سیم منتقل کرد . همچنین سیستم و دستگاه مناسبی تولید نمود تا در مقصد صدای منتقل شده ،قابل دریافت و شنیدن باشد. اختراع وی تاثیر گرفی در ارتباطات در جهان پهناور داشت . اولین دسنتگاه تلفن، آنالوگ بود . تاریخ نویسان و کارشناسان مباحث تلفنی این سرویس تلفنی را POTS نامیدند . این شبکه آنالوگ بود . بابراین انتخاب درستی برای سیستمهای VoIP نمی توانست باشد .

مدولاسیون آنالوگ تکنیکی است که صدا را به شکل الکترومغناطیس تبدیل می کند . آقای هری نایکوئیست در دهه ۱۹۲۰ تئوری شبیه سازی را مطرح نمود . در دهه ۱۹۴۰ آقای شنون از طریق ریاضیات تئوری شبیه سازی نایکوئیست را اثبات کرد . این تئوری پایه و اساس شبکه دیجیتالی بود . در واقع دانشمندان توسط این تئوری ثابت کردند که می توان صدای آنالوگ را از سرویس POTS گرفت و تبدیل به فرم دیجیتالی نمود . این تئوری پایه و اساس اختراعات متنوع کامپیوتری و تلفنی بود . به طور مثال مبحث Codec از همین تئوری نایکوئیست نشات گرفت . کدکها سیگنالهای آنالوگ را به فرم دیجیتال و بلعکس تبدیل می کنند . تئوری نایکوئیست منجر به تولید مودمهای Dial-up، روتر های IP ، سرورهای IP gateway  گردید . زمانی که شبکه های دیجیتالی معرفی گردید . شرکتهای مخابراتی از شبکه های دیجیتالی بسیار استقبال نمودند ؛ چراکه سرعت و کیفیت انتقال اطلاعات در شبکه های دیجیتال بسیار بهتر از شبکه های آنالوگ است . البته با یک سوال و مشکل نیز روبرو بودند : ” چگونه می توان تلفنهای آنالوگ را به شبکه های دیجیتال متصل و قابل بهره برداری نمود ؟ “

پاسخ این سوال ، استفاده از تکنیک کدکها بود . در واقع از طریق کدک امکان تبدیل سیگنال انالوگ به دیجیتال و بلعکس مقدور می باشد . در ابتدای دوره تحول دیجیتال این تبدیل ها در سمت تجهیزات شرکتهای مخابراتی صورت می گرفت . در نتیجه شرکتهای مخابراتی ملزم به پیاده سازی شبکه جدیدی برای مشتریان خود شدند که به نام Local loop  معروف است . در واقع شبکه سنتی مخابرات (PSTN) از ترکیبی از سیگنالهای آنالوگ و دیجیتال فعال می باشد . در واقع مشتریان شرکتهای مخابراتی از تلفنهای آنالوگ استفاده کرده و زمانی که صدای آنالوگ انها به تجهیزات سمت مخابرات می رسد از طریق کدکها به دیجیتال تبدیل و در شبکه Local loop ارسال می گردند و دوباره در سمت گیرنده به فرمت آنالوگ تبدیل می شوند .

VoIP Systems

سیستمهای مخابراتی سه نسل از تکنولوژی ها را تجربه نموده اند . نسل اول سیستمهای مخابراتی با تکنولوزی آنالوگ فعال گردید . نسل دوم از تکنولوژی دیجیتال بهره برده و نسل سوم که امروزه به صورت وسیع مورد استفاده می باشد ، تکنولوژی های مبتنی بر IP  می باشند . زرگترین تفاوت بین تکنولوژی آنالوگ و دیجیتال قال مشاهده بود . یک تلفن آنالوگ مشابه آنچه در منازل کاربرد دارد ، برای مکالمه مورد استفاده قرار می گیرد و حداکثر ممکن است مجهز به کلیدهای حافظه و شماره گیر سریع باشد . در حالی که تلفنهای دیجیتال که در دفاتر کاری مورد استفاده قرار می گیرد امکانات متعددی را از جمله کلید ارتباط با صندوق صوتی، انتقال تماس ،کنفرانسهای چند کاربره ،موزیک پشت خط و غیره فراهم می آورد .

سیگنالینگ دیجیتال از متدهای مختلف انتقال تماس بر روی زمان و فضا بهره می برد . در حالی که سیگنالینگ آنالوگ صدا و تصویر را به پالسهای الکتریکی تبدیل کرده و منتقل می نماید . سیگنالینگ دیجیتال از متدهای  نمونه برداری بهره برده و اطلاعات را به ۰ و ۱ تبدیل می نماید . فرمت باینری منابع کمتری نسبت به پالسهای الکتریکی مصرف می کند . همچنین امکانات و ویژگی های بیشتری را نسبت به آنالوگ فراهم نموده و در اختیار کاربر قرار می دهد .

نسل سوم تحول PBX ها تحت عنوان VoIP شناخته شد . دستگاههای مبتنی بر IP یا همان IP-enabled device  ها امکان برقراری ارتباط بر روی شبکه های WAN /LAN  را دارند . حال زمانی که تلفن خود را مجهز به IP می نمایید می توانید با داشتن یک شماره تلفن مشخص و یکتا در کل دنیا مسافرت کنید . در حالی که آدرس IP شما در داینامیکی در حال تغییر است ااما هیچ تغییری بر روی شماره تلفن شا اعمال نمی گردد .

در گذشته ، افراد از سرویس ساده تلفنی به نام POTS بهره می بردند . سرویس POTS بر روی شبکه سراسری مخابرات که PSTN نامیده می شد ،فعال  می گردید . برای مشتریان هزینه مکالمه تلفنی بسیار گران تر از ارزش واقعی تماس بود . در واقع هزینه های مدیریت و نگهداری سرویس POTS بسیار گران بود . در حالی که در زمان ظهور VOIP به دلیل استفاده همزمان از زیرساختهای دیتا ، هزینه ها متعادل گردید . استفاده از پروتکلهای Pachet-Switched این امر را مقدور می سازد تا سیگنالهای صوتی به صورت بسته دیتا نمونه برداری شده و مشابه یک پاکت نامه اطلاعات آدرس ارسال کننده و دریافت کننده بر روی آن قرار گرفته و بر روی شبکه IP ارسال گردد . مسلما تکنولوژی جدید امکان فراهم نمودن ویژگ های بسیاری را برای کاربران در کنار صوت آنها فراهم می آورند که در بسته های دیتا به مقصد ارسال می گردد .

در شبکه های Circuit-Switched مانند POTS ، امکانات مسیریابی و روتینگ بسیار محدودتر از سیستمهای Packet-Switched  می باشد. VOIP امکاناتی را فراهم می آورد که سسیستمهای قدیمی قادر به فراهم نمودن آن نمی باشند . این سیستمها اکثرا غیر مستقر و قابل حمل می باشند و با دستگاه های IP-enabled دیگر مانند کامپیوترها ، تبلتها و ماشینهای هوشمند قابل اتصال و یکپارچگی هستند . آنها صوت معمولی را دریافت کرده و با تکنولوژی های دیجیتال آن را تبدیل به بسته های دیتا نموده و امکان ارسال و انتقال آن را بر روی شبکه دیتا فراهم می آورند . تمام سیستمهای VoIP مجهز به کارت شبکه NIC هستند . این کارت یک آدرس فیزیکی منحصر به فردی به نام MAC address دارد . آدرس MAC  از یک استاندارد جهانی پیروی کرده و معمولا شش شماره هگزادسیمال بوده که با : و یا – از هم جدا می شوند .

 

روشهای انتقال

با توجه به پیشرفت تکنولوژی از زمان آقای گراهام بل تاکنون ، روشها و متدهای مختلفی برای انتقال مطرح گردیده است . زیرساخت ارتباطات نوع روش انتقال را مشخص می کند که به طور کلی با نام CSI شناخته می شود . زیرساخت شبکه ارتباطات و مخابرات را در یک نگاه در شکل زیر مشاهده می کنید .

مرکز تلفن ، سانترال و یا IP-PBX

در حال حاضر دو نوع سیستم مدیریت تماس در سازمانها نصب می گردد :

  • Key telephone system(KTS)
  • Private Branch eXchange(PBX)

تفاوت عمده این دو سیستم در ظرفیت آنها می باشد . به عبارتی شرکتهایی با تعداد کارمندان محدود و خطوط تلفنی کم از KTS ها استفاده کرده و بلعکس شرکتها و سازمانهای بزرگ از PBX ها بهره می برند .

سخت افزار مرکز تلفن :

نرم افزار مدیریت تماسهای صوتی بر روی سرورهای VOIP نصب می شوند . برخی سازندگان ،سرور مربوطه را تحت نام برند خود و با مشخصاتی خاص طراحی و تولید می نمایند . اما معمولا از سرورهای استاندارد فیزیکی استفاده می شود که نرم افزار مدیریت تماس بر روی آن نصب و فعال می گردد . این سرورها متناسب با ظرفیت سیستم تلفنی از مشخصات سخت افزاری حافظه، سرعت و پردازش خاصی برخوردارند. عموما به این سرور مرکز تلفن یا سانترال و یا IP-PBX گفته می شود .

پایان جلسه اول

 

VoIP For Dummies ®
Published by
Wiley Publishing, Inc.
۱۱۱ River Street
Hoboken, NJ 07030-5774
www.wiley.com
Copyright © ۲۰۰۵ by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana

درباره شرکت زیرا

شرکت زیرا در سال ۱۹۹۳ نمایندگی انحصاری مایتل در ایران را اخذ نمود . قریب به سی سال این شرکت ارائه دهنده تجهیزات و راهکارهای مایتل در ایران بوده است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *