قرن حاضر ،عصر ارتباطات نامیده شده است . ادغام تکنولوژی با تحولات جهانی منجر به ایجاد ارتباطاتی قوی و مدرن شده است .

از چند دهه پیش ظهور انجمن های آنلاین مورد علاقه قشر دانشجو واقع شده بود که طی بیست  سال گذشته تغییراتی شگرف را ایجاد نمود . پس از آن حضور شبکه های اجتماعی مانند توئیتر و فیسبوک و به دنبال آن سامانه های چت آنلاین مانند یاهو ، وایبر، واتساپ و … گروه های گسترده ای از افراد را مشتاق برقراری ارتباطات فراتر از ارتباطات شخصی نمود و می توان گفت که این سامانه ها حتی در حوزه سیاست و تجارت نیز مورد استفاده قرار گرفته و اتفاقات بزرگ تاریخی را رقم زدند . .

امروزه در کشورهای مختلف نرم افزارهای عمومی طراحی شده اند که به عنوان شبکه اتماعی محبوب آن جامعه مورد استفاده واقع شده است . به گونه ایی که بیشترین ارتباطات تجاری نیز از همین طریق برقرار می شود . این مساله صاحبان کسب و کار را نیز به این فکر انداخت تا جهت ارتباطات بهتر بین کارمندان و داخل سازمان و همچنین حفظ امنیت اطلاعات و داده های به اشتراک گذاشته شده بهتر است  از نرم افزارهای پیام داخل سازمان استفاده نمایند . برندهای قوی دنیا در حوزه ارتباطات این نیاز را کشف و راهکارهای مناسب ،سریع و امنی را فراهم نمودند . از آن جمله شرکت آلکاتل لوسنت است که با ارائه راهکار Instant Messaging   یکی از روشهای سریع و امن ارتباطات داخل سازمان را فراهم نموده است .

کارمندان عصر حاضر مایلند تا بتوانند در هر زمان و مکانی که هستند با اولین وسیله دم دستی خود مثل گوشی موبایل یا تبلت و غیره ارتباطات صوتی،تصویری برقرار کرده و به راحتی فایلهای مورد نیاز خود را به اشتراک بگذارند .

شرکت آلکاتل لوسنت نیز با ارائه راهکار Alcatel-Lucent OpenTouch Suite تمام ابزارهای ارتباطی را یکجا در اختیار سازمانها قرار داده است .

Alcatel-Lucent OpenTouch Multimedia Services

TECHNICAL SPECIFICATIONS
Communication services
Conversation services1
• Wideband VoIP, HD video and IM
communications
• Ad-hoc and scheduled audio, video, IM and
Web conferencing using voice-activated
video switching: Set up and join instantly
• Whiteboard and webinar presentation
mode with annotation
• Enterprise presence, including
conversation status
• Desktop phone and mobile phone
control from PC
• Universal directory access
• Call by name or by skill
• Favorites list unified across devices
• Unified call and messaging history
across devices
• Single-identity: routing profiles
¬ User-defined routing rules
¬ Route to one or several devices
• Rapid session shift between devices
• Visual mailbox access
• Desktop integration